POSITIEF ONDERWIJS

Positief onderwijs

De laatste jaren is er (gelukkig!) veel aandacht voor positief onderwijs, maar wat is dat nu eigenlijk? Positief onderwijs is ontstaan vanuit de positieve psychologie, die zich richt op het vergroten van de positieve aspecten van de menselijke psyche, zoals veerkracht, bevlogenheid, geluk en zingeving. Ofwel: het menselijk welbevinden. 

Het onderwijs is te vaak nog alleen gericht op het bijbrengen van feitelijke kennis en vaardigheden. Kinderen leren hoe de wereld eruitziet, maar ze leren maar weinig over hoe ze zich door het leven kunnen laveren. Hoe ze zich zekerder en gelukkiger kunnen voelen en hoe ze kunnen zorgdragen voor elkaar en hun omgeving.


Dat kan beter! Leerlingen of studenten die zich goed voelen, presteren beter op school. Door meer aandacht voor persoonlijke ontwikkeling leren ze zichzelf beter kennen en uiten. Persoonlijke vorming en socialisatie zijn onmisbaar om leerlingen voor te bereiden op een volwassen leven in de maatschappij. Dat besef is nu doorgedrongen tot beleidsmakers en onderwijskundigen. De docent als coach is steeds meer in opmars.

Maar hoe dan?

Hoe werk je aan welbevinden? Hoe geef je leerlingen en studenten de gelegenheid zich actief persoonlijk te ontwikkelen binnen jouw school? Om te beginnen door te werken aan een school waar niet het systeem, maar de mensen leidend zijn. Alleen mensen kunnen een open leerklimaat creëren, door ruimte te geven aan elkaar en elkaars verschillen. Dit begint bij docenten die lekker in hun vel zitten en die goed kunnen samenwerken. Ofwel: het begint bij het team.

Daarnaast bestaan er allerlei manieren om studenten rechtstreeks te begeleiden.

PERMA-model

Martin Seligman is een van de grondleggers van de positieve psychologie. Hij ontwikkelde het PERMA-model, met daarin vijf aspecten van een gelukkig leven. Deze zijn:



  1. Positive emotions (je goed voelen en optimistisch zijn)
  2. Engagement (diepe verbondenheid)
  3. Relationships (authentieke relaties)
  4. Meaning (betekenisvol en doelgericht leven)
  5. Accomplishment (het besef van vervulling als mens)

Op welke aspecten een school zich richt, verschilt per school. De ene school zet in op het vergroten van zingeving, de andere meer op het leren omgaan met emoties. Nanda sluit aan op de behoefte van jouw school. Wil je meer informatie over positieve psychologie? Klik hier en hier voor een interviews met Martin Seligman.

Onder werkvormen zie je hoe Nanda teams en/of studenten kan begeleiden, coachen of trainen.

TRAINING EN BEGELEIDING
Share by: